Späť na blog
Tipy a triky

Klávesové skratky v Exceli

Skillmea
05.07.2017
2 minúty čítania
Klávesové skratky v Exceli
Pripravili sme pre teba zoznam klávesových skratiek pre Excel 2010. Tento blog popisuje najpoužívanejšie klávesové skratky, funkčné klávesy a niektoré ďalšie bežné klávesové skratky pre Microsoft Excel 2010 pre Windows. Ak používaš Mac, namiesto Ctrl je potrebné použiť klávesu Cmd.

Kopírování
Ctrl + C Kopírování
Ctrl+X Vystřižení
Ctrl + V Přilepení

Formátování
Ctrl+B Změní text na tlustý
Ctrl+I Změní text na kurzívu
Ctrl + U Podtrhne text
Ctrl + = Přidá vnější orámování

Práce se souborem
F12 Uložit jako
Ctrl + O Otevření stávajícího sešitu
Ctrl+N Vytvoření nového sešitu
Ctrl+S Uložení sešitu

Výběr buněk
Ctrl+Home Přesune kurzor do první buňky
Podržte Ctrl a můžete označit více objektů najednou
Shift Označte první objekt, podržte Shift a označte poslední objekt
Ctrl + A Označí celou tabulku ve které se nachází právě označená buňka
Ctrl + ← Přesune kurzor doleva na začátek tabulky
Ctrl + → Přesune kurzor doprava na konec tabulky
Ctrl + ↑ Přesune kurzor nahoru na začátek tabulky
Ctrl+↓ Přesune kurzor dolů na konec tabulky
Ctrl + mezera Označí celý sloupec
Shift + mezera Označí řádek
F2 Úprava textu právě označené buňky

Různé
Ctrl + F Najde nebe nahradí text
Ctrl+Z Přesune o 1 krok dozadu
Ctrl+Y Přesune o 1 krok dopředu
F4 Změní adresu buňky z relativní na absolutní a naopak
Ctrl + , Zobrazí nebo skryje všechny vzorce
F1 Zobrazí nápovědu
Ctrl + F1 Zobrazí nebo skryje pásy na hlavním panelu
Alt + F8 Otevře nabídku pro nahrávání maker
Shift + F2 Vloží do buňky komentář

Súbor s klávesovými skratkami v Exceli si môžeš stiahnuť odtiaľto.

Plus bonusová časť: videotutoriál, ako si upraviť vzhľad Excelu podľa svojich preferencií.

Skillmea
🥇 Sme jednotka v online vzdelávaní na Slovensku.
Na našom webe nájdeš viac ako 300 rôznych videokurzov z oblastí ako programovanie, tvorba hier, testovanie softwaru, grafika, UX dizajn, online marketing, MS Office a pod. 
Vyber si kurz, ktorý ťa posunie vpred ⏩

Mohlo by ťa zaujímať

Najvtipnejšie programátorské GIFká
Tipy a triky
02.06.2017
Martina Baumann

Najvtipnejšie programátorské GIFká

Keďže sa teraz trošku pohybujem v IT komunite ľudí, poznám niekoľko programátorov. A tak si stále hovorím (alebo myslím), že skutočne trávia za PC celé dni a keď sa zahĺbia do svojho kódu, nesledujú, čo sa deje okolo nich. Viem, čo hovorím - chalani si totiž už tretí týždeň vôbec nevšimli, že som ostrihaná! Ako môže teda niekedy vyzerať taký život ortodoxného kódera?  GIF webyAk si programátor a zároveň chceš propagovať svoju prácu povedzme prostredníctvom blogov alebo iných príspevkov, môžu sa ti niekedy hodiť do článkov aj vtipné GIFká. Všeobecne nemusíš byť len programátorom, na svoje si príde každý copywriter, bloger, redaktor, ktorý čo-to píše a potrebuje texty doplniť o nejaké to dobré GIFko. Ktoré webky majú tie naj GIFká? Čítaj ďalej! Takže, kde zaručene nájdeš GIF, ktoré práve potrebuješ? Čekuj najmä weby ako giphy.com - samozrejme, že ti ako prvé nemôžem ponúknuť nič iné ako Giphy, pretože práve tento web navštevujú denne milióny užívateľov (niektoré zdroje uvádzajú desiatky miliónov a iné zas sa pohybujú v stovkách miliónov) a je to určite najrozšírenejší zdroj GIFiek pod slnkom. Tu nájdeš všetko, používam ho aj ja úplne najčastejšie a musím priznať, že patrí medzi moje naj. Ďalšie weby, ktoré odporúčam, sú napríklad thecodinglove.com, reddit.com,  reactiongifs.com. Pre tých prieberčivých je ešte jedna možnosť a to vytvoriť si také GIF, aké presne potrebuješ. Ak si chceš urobiť vlastné GIF, tak určite na stránke makeagif.com. Späť k tým našim programátorom. Naozaj si myslím, že to môžu byť vtipní ľudia a vôbec s nimi nemusí byť až taká nuda. Aby som ťa presvedčila, vybrala som nasledujúce GIFká.  Pondelok ráno: Takže, zľahka si vyťukám svoj kód...[Image] Utorok (niekedy okolo obeda): A takto môže vyzerať homeoffice :)[Image] Streda (ráno) - still in progress[Image] Streda (neskoro poobede): Takto zas môže vyzerať, keď je kríza alebo sa jednoducho nedarí a kód si robí, čo chce[Image] Stále streda? Možno už štvrtok? Svitá na lepšie časy?[Image] Na druhej strane - nič nepoteší programátora viac, ako keď jeho kód skutočne funguje tak, ako má  A nasleduje nefalšovaná radosť! ...alebo aj takto (väčšinou už niekde okolo 18:00 h piatok) Programátor musí mať prstoklad! Alebo? Keď všetko fičí, ako má  Nadčasové CSS gifko, ktoré nikdy neomrzí:)[Image] Zmením len tento jeden riadok v kóde:[Image] Skutočne 👇 [Image] Tip na záver Mne osobne sa páči napríklad tento blog, ktorý ma vždy zaručene pobaví.  Páčil sa ti tento blog? Venuj mu 👍  Ktoré GIFko sa ti páčilo najviac? Napíš mi ho do komentára 👇  
Ako naprogramovať kalkulačku v Jave
Tipy a triky
05.05.2017
Skillmea

Ako naprogramovať kalkulačku v Jave

Dnes sa naučíme základné operácie v Jave, ktoré si ukážeme pri programovaní jednoduchej kalkulačky. Okrem iného sa naučíme: • vypísať zadaný text • uložiť hodnoty pre premenné typu String a int • vytvorenie vstupu pre užívateľa • parsovanie textu na čísla • podmienky a jednoduché vetvenie • základné matematické výpočy v Jave Program kalkulačka v Jave Čo teda chceme, aby náš program vedel urobiť? 1. Dokáže zaznamenať 2 čísla zadané užívateľom do konzoly 2. Dokáže podľa inštrukcií zadaných užívateľom do konzoly určiť operáciu (+, -, x, /) 3. Dokáže zo zadaných udajov vykonať výpočet a výsledok vypísať Po dokončení by program mal vyzerať nasledovne:[Image] *nezabudnite si nastaviť podporu UTF 8, pretože znaky ľšťžýážä to brať nebude Počas programovania vlastnej kalkulačky ju môžete použiť ako šablónu a pokiaľ objavíte vo svojom programe chybu, môžete si ju podľa šablóny opraviť.  Poďme si vysvetiť, ako sme takýto program vytvorili. Zatiaľ si nebudeme vysvetľovať základnú štruktúru programu, pretože sa jedná o zložité a pre začiatočníkov ťažko pochopiteľné pojmy (balík, trieda, metóda ...). Viac sa o štruktúre programu dozviete, keď sa budeme venovať objektovo orientovanému programovaniu (OOP). Do programu opíšte to, čo vidíte v šablóne.  Vypísanie textu Jednou z najjednoduchších vecí, ktoré budeme od našej aplikácie chcieť, je vypísať nejaký text. K tomu použijeme príkaz System.out.println(“Text“) ; Ako sa dozvieme neskôr, do zátvoriek môžeme namiesto textu v úvodzovkách napísať názov premenej a program nám vypíše jeho program. Tento príkaz nám odriadkuje text v programe, pokiaľ chceme namiesto odriadkovania pokračovať na rovnakom riadku, použijeme príkaz System.out.print(“Text“); Bodkočiarka nám predstavuje koniec jedného príkazu.  V našom programe ho použijeme k vypísaniu inštrukcií pre užívateľa. Prázdne úvodzovky nám poslúžia pre vytvorenie prázdneho riadku.  Premenné typu String a intPremenné sú názvy, ktoré zastupujú určité číslo alebo text, ktorý je v nich uložený. Pred názvom premennej určujeme typ premennej. Pre číslo slúži int a pre text String.  Ukážme si niekoľko príkladov:  int a = 5; String b = “Ahoj“; Pokiaľ by sme chceli v kóde vypísať premennú, použijeme príkaz System.out.println(a); Samozrejme môžeme vypísať niekoľko premenných vedľa seba kľudne aj s obyčejným textom a to pomocou znamienka + . Kód by potom mohol vyzerať nasledovne:  System.out.println (a + b + “Text“) ; Hodnoty premenných sa môžu počas priebehu programu meniť. Pokiaľ budeme operovať s premennou, ktorá už bola definovaná (bol u nej určený typ), nebudeme znovu jej typ určovať:  int a= 5; a=6; Dávajte si pozor na veľké a malé písmená. Pri Stringu sa píše prvé písmeno veľké, pretože sa jedná o referenčný dátový typ, zatiaľčo int je primitívny dátový typ. Tým sa však zatiaľ nebudeme zaoberať.  V našom programe si určíme premenné int cislo1, int cislo2, int vysledok a String operácia.  Vytvorenie vstupu pre užívateľaĎalej budeme chcieť, aby bol náš program interaktívny. Teda, aby tu dochádzalo k obojstrannej komunikácii medzi počítačom a užívateľom. K tomu si vytvoríme užívateľský vstup. Najskôr si úplne na začiatok kódu pridáme metódu import java.util.Scanner; ktorá nám sprístupní funkcie pre vstup užívateľa z konzoly. Do hlavného bloku kódu si potom nadefinujeme premennú, ktorá nám ponesie Scanner:  Scanner sc= new Scanner (System. in) ; Zátvorka nám tu bude definovať diakritiku, ktorú použijeme. Pokiaľ vám nebude fungovať tento kód, skúste napísať: Scannee sc = new Scanner(System.in, “Windows-1250“); Vstup vykonáme tak, že ho priradíme ako hodnotu k premennej pomocou príkazu:  sc. nextLine() ; Mohlo by to vyzerať asi takto: String vstup = sc. nextLine() ; V programe získame od užívateľa hodnotu pre cislo1, cislo2 a operáciu Počítač prečíta vstupy od užívateľa vždy ako text. Čo však v prípade, keď budeme chcieť od užívateľa zadať číslo? K tomu slúži tzv. parsovanie. ParsovanieFunkcia parsovania nám slúži, pokiaľ chceme previesť užívateľom zadaný text na číslo. K tomu použijeme funkciu int nazovpremennej = Integer.parseInt(sc.nextLine() ); V našom programe nám poslúži na prevedenie vstup u premenných cislo1 a cislo2 z textu na číslo. PodmienkyPokiaľ chceme, aby prebehla časť kódu len pokiaľ sú splnené určité podmienky, použijeme k tomu funkciu if. Pokiaľ nie sú splnené podmienky, časť kódu bude preskočená a bude sa pokračovať až za ňou.  Podmienky píšeme do zátvoriek za kľúčové slovo if a príkazy do zložených zátvoriek.  a=1 if (a==1) { System.out.println(“Ahoj“) ; }Pri podmienkach používame ==  Pri textových premenných používáme namiesto == funkciu equals() String a = “Ahoj“ if (a. equals(“Ahoj“){ System.out.println (“Čau“) ; }Je možné používať ďalšie matematické funkcie ako napríklad porovnávanie (<, >). V našom programe pomocou štyroch if funkcií zistíme, akú zadal užívateľ operáciu a podľa toho vykonáme výpočet.  Matematické operácieV Jave môžeme pracovať s rôznymi matematickými funkciami:  Napríklad int a=1+2; Samozrejme je možné nahradiť čísla premennými, napr. int a= b – c ; V našom programe vypočítame výsledok pomocou vysledok= cislo1 [operacia] cislo2; Dúfam, že sa vám podarilo vytvoriť vlastnú funkčnú kalkulačku. Pokiaľ stále máte problémy, skúste ešte skontrolovať, či: • nechýba na konci niektorého príkazu bodkočiarka,  • sú správne umiestnené zložené zátvorkyJsou správně umístěné složené závorky  • sú veľké a malé písmená zapísané správne  Pre dnešok to bude všetko. Java videotutoriál pre začiatočníkov nájdete tu a úplne zadarmo. 
Tvorba fotomontáže v 7 krokoch
Tipy a triky
10.04.2017
Skillmea

Tvorba fotomontáže v 7 krokoch

Povedal by si, že budeš niekedy schopný vytvoriť fotomontáž vo Photoshope? Prečítaj si tento článok a dodrž nasledovné postupy. Vďaka tomu budeš schopný vytvoriť akúkoľvek fotomontáž. Hovoríš si, že to je veľmi náročné? Určite nie! Tieto kroky sú až primitívne jednoduché, len možno zložito znejú. Každá jedna fotomontáž je spojenie viacerých vrstiev. Keď to zveličíme. K tomu patrí aj správna konštelácia farieb. Čo to znamená? Mali by sme nastaviť farebné tóny, aby boli zhodné na všetkých vrstvách. Ak nebudú farebne prispôsobené vrstvy, nemôže vzniknúť fotomontáž. Ako som postupoval pri tvorbe fotomontáže?1. Vybrať správne fotografie - správny uhol a správne postavenie daného objektu. Je logické, že by som nemohol použiť fotografie, kde by objekt bol odfotografovaný vždy z inej perspektívy. Výsledok by bol nerealistický. Obrázky do svojich montáží môžeš nájsť napríklad tu. 2. Ešte pred tým musím vedieť čo chcem vytvoriť. Darmo sa budem baliť na cestu, keď nebudem vedieť kam idem :) Musím si ujasniť tému. Čo má vykresliť moja fotomontáž? Akú emóciu chcem vzbudiť? Aké farby budem chcieť mať vo fotomontáži? 3. Zvoliť najlepšie nástroje na výber. Musím zobrať do úvahy pozadie, z ktorého budem chcieť vybrať daný objekt. Je pozadie jednoduché, jednotvárne? Alebo je zložité? To znamená, že je nepravidelné? Inak sa vyberie objekt, kde je pozadie čierne alebo biele, ako keď je objekt odfotený v skutočnom živote, niekde v lese napríkad. Tam už to pozadie je trosku náročnejšie. Alebo nachádza sa na fotke tieň daného objektu? V takomto prípade nedokážem jednoducho vybrať objekt z fotografie. Tieto a ešte veľa iných otázok by som si mal položiť, skôr ako sa rozhodujem, ktorý nástroj by som mal využiť. Najlepšie sa pracuje s nástrojom PenTool - pero. Na zahodenie nie je ani magnetické laso alebo kúzelnícka palička či nástroj na rýchly výber. Každý z týchto nástrojov má svoje unikátne použitie. 4. Úvodné pospájanie vrstiev do dokumentu - aby som videl, ako mi pasujú vrstvy dokopy. Z praxe to funguje tak, že mám nájdených aspoň 10 alternatívnych obrázkov, ktoré kombinujem a zisťujem, ktoré mi pasujú k sebe najviac. 5. Farebná korekcia – musím zariadiť, aby bola farebná zhoda na mojich vrstvách. To znamená, aby všetky vrstvy, ktoré sú na scéne, mali rovnakú tonalitu – že sú z jedného prostredia. Nemôžem spojiť dva obrázky, kde jeden obrázok bude vybraný z letného prostredia a druhý obrázok zo zimného prostredia :) K dispozícii máme veľa nástrojov, ktoré nám pomôžu vytvoriť takúto farebnú zhodu.   • Krivky, úrovne – vďaka týmto dvom nástrojom dokážem krásne vyladiť tóny vo všetkých kanáloch, aj teplé aj studené tóny. Musím len rozumieť tomu, čo je histogram a čo nám ukazuje. 6.   • Hue/saturation – pomocou tohto nástroja dokážem vyladiť tri body na jednej vrstve – odtieň (hue), saturáciu (presýtenie), farby a svetlosť (lightness). Kombináciou týchto príkazov dokážem nastaviť tonalitu na mojej vrstve. 7.   • Color balance – vďaka tomuto nástroju nastavujem pomocou “sliderov” konkrétne farby na mojej vrstve. Na výber mám, či chcem upravovať midtóny, svetlé miesta alebo tmavé miesta. Keď si vyberiem konkrétnu časť, môžem obyčajným posúvaním meniť tonalitu farieb. Chcem pamätať na to, že cyan, modrá a zelená farba mi nastavujú studené tóny a naopak, červená, magentová a žltá farba mi nastavujú teplé tóny. 8.   • Jednoduché filtre – color lookup, Photo filter – určím konkrétne prednastavené hodnoty, ktoré mi upravia fotografiu. 9.   10. Prepojím môj obrázok s módmi prehliadania. Módy prelínania mi umožnia prepojiť dve vrstvy, čiže prepojiť jednu vrstvu s druhou, ktorá je pod ňou. Tieto módy boli použité pri neutralizácii osvetlenia na obrázku s autom. Na auto dopadalo z ľavej strany príliš veľa svetla a bolo potrebné znížiť hodnotu bielych miest, vzniknutých vplyvom svetla. Výborne mi poslúžili módy, vďaka ktorým som znížil osvetlené časti. Konkrétny postup od vytvorenia vrstvy až po nastavenie správneho módu prelínania nájdeš v mojom online kurze. 11. Finalizačné úpravy – to sú úpravy, ktoré sa vykonávaju na konci každej fotomontáže. Buď sa nastaví farebná tonalita na celom obrázku, použijem rôzne vzory alebo textúry na vylepšenie výsledku, alebo použijem Dodge and Burn techniku na ztmavenie tmavých častí a zosvetlenie svetlých častí. V tejto fotomontáži som použil Gradient map, teda prechodové mapy, kde som nastavil hodnotu tmavých pixelov a hodnotu svetlých pixelov a prepojil to s módom prelínania. Konkrétne to bol Overlay. Kompletný postup nájdeš v kurze. Toto by bolo všetko, čo sa týka tvorby fotomontáže. Na obrázku môžeš vidieť rýchly postup. Ale tu máš aspoň v skratke opísané, ako by si mal aj ty postupovať, keď si budeš chcieť vytvoriť vlastnú fotomontáž. Už si vytvoril svoju vlastnú fotomontáž, ale postupoval si inak? Podeľ sa o svoje poznatky do komentára :)  Autorom článku je Marek Chrenko.

Nezmeškaj info o nových kurzoch a špeciálnych ponukách